Més concretament avui parlarem dels gladiols.Ultimament, quan aneu a buscar els nens a l'escola trobeu, al patí, tota una col-lecció de testos. Que deuen ser?
Fa uns dies, vam plantar-hi gladiols i ara ja estan començant a sortir.
O sigui que prepareu-vos per començar a notar-ne l'olor i a veure'n els colors.
Quina mena de planta és el gladiol?
Una explicació acadèmica que hem trobat és la següent:
"El gladiol, espaseta o coltell (Gladiolus illyricus [= G.communis ssp.illyricus])
és una herba de la família iridàcies, la dels lliris, i com ells de
florida espectacular.
Té un bulb a la base que li assegura la
continuïtat d'un any per l'altre. Les fulles neixen a la base o poc més
amunt de la tija, embolcallant-la. Tenen forma de cinta afuada amb
nerviació paral·lela, d'uns 20-40 cm de longitud per 1 cm d'amplada, com
espasetes.
A la primavera, el gladiol enlaira la tija fins poc més de
mig metre i floreix. La inflorescència en espiga tindrà un màxim de 10
esplèndides flors grans, de simetria bilateral, amb una bràctea foliar a
la base i poc o molt encarades cap al mateix costat.
Aquestes flors
consten de 6 tèpals lliures i desiguals entre ells, de color fúcsia o
rosa violaci, 3 estams amb anteres en forma d'estreta sageta i un estil
amb 3 estigmes.
El gladiol, com d'altres geòfits, viu als prats eixuts."Pels nens aquesta explicació és una mica massa densa. A ells els hi ha encantat, remenar la terra, regar les plantes i començar a veure com anaven sortint.
Aquí us deixem uns quants videos de com remenaven la terra.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada