divendres, 27 d’agost del 2010

Xocolata... ummm!!!


Anem a parlar una miqueta de la xocolata, aquest dolç que ens torna a tots una mica bojos.Parlem primer, una mica seriosament, de les seves qualitats dietètiques: Els dos principals ingredients de la xocolata són calòrics: el greix i el sucre.

    
* Els hidrats de carboni: els proporcionen sobretot els sucres, que aporten gairebé la meitat de l'energia total. El cacau com a matèria primera conté més midó i fibra, però aquests components queden després més diluïts en els productes finals de xocolata.


    
* Els greixos: proporcionen l'altra meitat de l'energia de la xocolata elaborat. L'excepció és el cacau en pols, que té molt poc contingut gras.

    
* La fibra: es troba en quantitats apreciables tant en el cacau en pols com en el insoluble, però, els productes acabats de xocolata contenen quantitats poc significatives.

    
* Els minerals: a les xocolates negres i en el cacau en pols l'aportació de minerals es veu reduït per la seva dilució amb altres ingredients, en canvi, la xocolata amb llet i la xocolata blanca es veuen enriquits sobretot amb l'aportació de calci.

    
* Les proteïnes: no tenen un lloc destacat, excepte en la xocolata amb llet i la xocolata blanca, els ingredients lactis augmenten el seu valor proteic. A més, el cacau com a matèria primera també ofereix percentatges més alts.

    
* Les vitamines: destaca sobretot l'aportació d'àcid fòlic. Les xocolates blancs i amb llet presenten majors quantitats de vitamina A que la resta dels derivats del cacau a causa dels lactis que contenen.

    
* L'energia: les xocolates en general (i en menor mesura el cacau en pols) són aliments molt energètics (tònics).


No obstant això, en temps recents, s'ha trobat el motiu pel qual el cacau i els seus derivats (la xocolata és el principal d'ells fins al present) resulten benèfics per a la salut humana: És ric en polifenols-flavonoides, com la epicatequina, potents antioxidants que protegeixen el sistema circulatori, especialment al cor, la"xocolata negra" és particularment rica en polifenols que entre altres efectes benèfics preven o redueixen els efectes de la SFC i encefalomielitis miàlgica. 
 
Posseeix un elevat dosificació de promotor de serotonina gràcies al triptòfan, un aminoàcid molt important en el nostre organisme regulador de neurotransmissors i un bon dosificador d'anandamida, ambdós psicòtrops naturals existents en l'ésser humà i obtinguts en dosis suficients (encara que mínimes) en consumir xocolata, faciliten una sensació de plaer (sense caure en la irrealitat o l'estupefacció), per la seva banda, tal sensació de plaer reforça el sistema immunitari,. 

També s'ha observat que la ingesta de xocolata compensa les inversions de pèptids que solen ocórrer en el sistema nerviós central dels éssers humans durant la seva adolescència quan s'enamoren.

 A l'escola solem donar-los per berenar xocolata dues vegades a la setmana. 



El segon aspecte a comentar de la xocolata ... bé, no es pot descriure amb paraules: és dolça o amarga, dura però es desfà en els teus llavis, la prenem freda o calenta ...Però sempre és deliciosa. Un plaer per als sentits. 


 El tercer aspecte que us vull explicar és més atípic. A l'escola, solem pintar amb xocolata. D'aquesta manera els nens experimenten una altra manera de pintar, poden pintar amb les mans i pinten amb una cosa que reconeixen com quotidiana. També pintem amb farina, aigua tintada amb tints naturals: safrà ...És una manera de potenciar la imaginació dels nens, que vegin que les coses no només serveixen per al que ens diuen que serveixen, sinó també per al que vulguem nosaltres.En ser una activitat en grup fomenta la companyonia, a ajudar els uns als altres a interactuar entre ells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada